איך מעצבים בית או עסק בלי ללכת לאיבוד בדרך ?

יושבת בבית קפה עם חברה טובה שנמצאת בתהליך שיפוץ בית. "זה נורא, החלום של בניית בית למשפחה הפך לסיוט. איבדנו שליטה על התקציב, אני הולכת לאיבוד ומרגישה שהקבלן מנהל אותי ולא להיפך". שירה, תהיי רגועה, זה ככה אצל רוב האנשים. בניה או שיפוץ אלו תהליכים שאנשים עוברים פעם-פעמיים (אולי שלוש) בחיים. ולכן הגיוני שלא נשלוט בכל רזי ה"מקצוע". בדיוק בשביל זה קיימים אדריכלים ומעצבי פנים שעוברים את זה כל הזמן. "שחיים את הבלוקים" ומבינים בכל המושגים הטכניים של אנשי המקצוע.
ובכן, זה באמת מאוד מבלבל. אפשר בכלל לעצב בית או עסק מבלי ללכת לאיבוד?
מגוון האפשרויות מטורף. ויש כל כך הרבה בחירות לבצע החל מריצוף ועד חיפויי קיר, מכלים סניטריים ועד משטחי עבודה. כל אחד אומר משהו אחר והמלצות מגיעות מכל כיוון. ריכזתי עבורכם כמה כללים קלים ליישום שיעשו לכם את החיים הרבה יותר פשוטים:

סדרי עדיפויות
נשמע טריוויאלי, נכון ? אבל זה לא. הכל חשוב והכל אנחנו רוצים וככול שמתקדמים בפרויקט יש תיאבון לעוד ועוד. אבל לרובנו יש מסגרת תקציב ועל מנת שלא לחרוג ממנה בצורה דרסטית שווה להחליט עוד טרם תחילת העבודה: מה כולל הפרויקט, מה חובה שיהיה כלול בו ומה יהיה נחמד אבל לא הכרחי.

לנהל תקציב קשוח
לתקצב כל דבר עד רמת הגוף תאורה בפינת אוכל ועלויות העבודה והחומרים. ולא פחות חשוב- כל חריגה מהתקציב (סתם כי אתם פשוט חייבים אבל חייבים! את השידה שנדלקתם עליה והיא הכי יקרה בחנות) לרשום ולנסות לקזז ממקומות אחרים. ושיהיה סעיף של לפחות 15% בלת"מים כי תמיד יש כאלה.

להקדיש זמן לא מבוטל לתכנון
נכון, הכי כיף להחליט ולרוץ לבצע. מי רוצה עכשיו לשבת ולתכנן ולהתעכב? אבל לעשות בלי תכנון מקדים זו הדרך הכי בטוחה לייצר פתרון שהוא לא מושלם. לחשוב על הכל לתכנן לפרטי פרטים. לייצר מכוונים (ועל המכוונים, פוסט נפרד) שיעזרו לנו בהמשך לקבל החלטות מהירות וטובות. החלטה על שימוש בחדר מסוים, החלטה על סגנון עיצובי, החלטה על פלטת צבעים, החלטה על חומרים – עץ, פלסטיק ברזל או בד? החלטה על פרקטי או יפה עמיד או אופנתי. לפעמים תוך כדי תכנון עולים הרעיונות הכי טובים.

לעבוד מסודר ולא להתעצל
כי כמה פעמים באמת בחיינו אנחנו משפצים או בונים? אז לפנות לזה את הזמן (וצריך הרבה זמן, ההתעסקות היא כמעט אינסופית). לנהל מכרזים בין ספקים, לצאת לסיורים בחנויות, לבדוק ולחקור פתרונות קיימים (היום בעידן האינטרנט, באמת שכל אחד יכול להיות מומחה) וכמובן, להגיע לפקח על הקבלן/שיפוצניק כמה שיותר.